biologische winkel met noten fruit en groente

Deze blog belicht de toenemende populariteit van biologisch boodschappen doen in biologische winkels onder consumenten.

Biologisch boodschappen doen in biologische winkels steeds populairder.

In een artikel van Nieuwe Oogst uit begin 2023 wordt gezegd: "Nederlandse huishoudens hebben in 2022 meer biologische boodschappen gedaan en ook meer geld uitgegeven aan producten in het bioschap."

Meer specifiek is het uitgedrukt in Euro's: "De totale biologische omzet bedroeg over 2022 1,4 miljard €. Dat is 36 % meer dan in 2020. ... De verkoop van biologische versproducten, die sowieso al goed zijn voor ruim 2/3 van de biologische omzet, groeide harder ( + 41 % ) dan de verkoop van biologische kruidenierswaren ( + 25 % ).

De belangrijkste motivatie om biologisch te winkelen is volgens Nieuwe Oogst: "Biologische kopers doen dat vooral omdat zij menen dat biologische producten gezonde ingrediënten bevatten."

Ook in 2023 groeide het doen van biologische boodschappen stevig door: In een artikel van bionext uit begin 2024 is te lezen dat Nederlandse consumenten 42 % meer uitgaven aan biologische aankopen in 2023 in vergelijking met in 2021. Die stijging was dan weer het grootste, nl. 57 %, bij verse biologische producten als fruit, groenten, zuivel en vlees.

Potentie voor meer groei is er voldoende omdat 32% van de consumenten meer biologisch zou gaan kopen bij meer biologisch aanbod. Veel meer cijfers over biologische producten zijn te vinden in het interessante onderzoeksrapport van GFK "De shopper en biologische producten."

Lees ook de andere blogs op deze site: